Iagttag
og fortæl om situationer, hvor kommunikationen lykkes godt, dvs. positivt
skaber en god stemning, en (overraskende) vending i en positiv retning, ny
forståelse eller fællesskab.[1]
Jeg
bliver nødt til at gå tilbage til min praktik i en SFO for 2. klasse. Da jeg
ikke arbejder i en institution til daglig, og min eneste erfaring er pt. fra
min praktik. Så det håber jeg er ok!!
Jeg
havde haft nogle små ”sammen stød” med en af pigerne Mathilde, og det var
svært for mig, at komme ind til hende. Men en dag vi var over i
gymnastiksalen, stod jeg alene med hele banden og måtte så også løse, den
konflikt der igen opstod med Mathilde.
Som jeg havde for ud set, blev de en hård nød at knække, og det
startede da også med vredes udbrud fra Mathilde, som efter følgende gik over
i gråd.
Efter
at havde snakket stille og rolig med Mathilde i omkring 10 min, begyndte hun
at tø op og kommunikere med mig. Det var ikke længere en vejs kommunikation
fra min side. Det lykkedes mig at få hende ned på jorden igen, skabe tillid
til mig som voksen, og få Mathilde med ind i gymnastiksalen igen hvor vi var
i gang med at spille bold.
Jeg
synes, at kommunikationen lykkedes, og den blev også vendt til noget
positivt, da Mathilde viste mig tillid og gik med ind i salen igen. Tror
også, at vi begge fik en ny forståelse for hinanden, for vi havde det godt
sammen, resten af min praktik.
|
Reflekter
over, hvad der sker her.
Tror
at Mathilde begynder at acceptere mig som voksen i SFO’en, selv om jeg ikke
havde været der så længe. Var jo stadig ny. Hun kunne høre, at jeg ikke var
på de andres side og i mod hende. Vi snakke stille og rolig og fandt sammen
frem til en løsning.
|
[1] Der kan
her være tale om den type praksisfortælling, man kalder vendepunktfortællingen
(Birkeland, 2004).
Iagttag
og fortæl omvendt om situationer, hvor kommunikationen mislykkes eller
afbrydes.
Her
vil jeg tage udgangspunkt i mine to yngste på henholdsvis 8 og 11 år.
Amira
på 8 er meget drillesyg over for storebror på 11, og hun giver sig aldrig.
Lige meget hvor mange gange man beder hende om at stoppe, så fortsætter hun,
og hun har altid gode argumenter parat.
Lige
meget hvor meget jeg snakker med de to, og bruger alt det jeg har lært
om
konfliktløsning, girafsprog og kommunikation, så er det meget svært for mig,
at få dem til at stoppe.
Det
kræver mange gange utrolig megen tålmodighed og taleevne til at få dem til at
stoppe.
|
Hvad
skaber disse situationer?
Situationerne
opstår for det meste, når storebror er kommet hjem fra klub, og gerne vil
slappe lidt af, inden han skal i gang med lektierne. Amira kan simpelthen
ikke lade ham være. Hun skal bare stikke til ham, så han bliver stik tosset.
|
Hej Dorthe
SvarSletJa, det kan kræve sin "kvinde", at have to børn på den alder i huset :-)
Venligst, Helen
Hva´det ikke bare en "fed" oplevelse som du havde med Mathilde? jeg synes, at det er noget af det bedste, hvis en situation med et barn, der er negativt fyldt, bliver omvendt til det positive :O)
SvarSletHilsen Tina