torsdag den 13. juni 2013

Modul 4, Livshistorie, Livsfortælling

Aktivitet 3
Planlægning af et forløb med Livshistorie og din valgte målgruppe

Min målgruppe i arbejdet med Livshistorie er som tidligere nævnt borgere med senhjerneskade.
For at kunne arbejde med Livshistorie, med borgere som er ramt af en senhjerneskade, og ingen sprog har, skal man have familien ind over, da borgeren ikke selv har mulighed for at fortælle.
I min praktik på Stefanshjemmet i Århus var jeg så heldig, at få lov til at følge en bestemt borger i hele praktikken. ”Mike” som jeg også skrev min didaktiske opgave omkring, blev ramt af en hjerneskade som 19 årig (han er i dag 49 år), da han var ude for et knallert uheld.
Hvis jeg skulle lave en Livshistorie omkring ”Mike”, vil det være hans forældre og evt. søskende, som jeg vil skulle have ind over, og som skulle fortælle mig, hvad ”Mike” lavede inden han blev ramt af skaden.
I ”Mike’s” tilfælde vil en kombination af billeder og tekst være idealt, da han ellers ikke selv ville få noget ud af Livshistorien. Men ved at kombinere billeder og tekst, vil han kunne relatere til noget af det.
Da jeg kender både ”Mike” og hans forældre, og har fået en god relation til ”Mike” (er afløser på Stefanshjemmet), vil det ikke være noget problem for mig, at få lov til at lave en Livshistorie, i tilfælde af dette skulle blive aktuelt.
Men en forudsætning for at kunne komme i gang med at lave en Livshistorie på en borger er, at man kender borgeren, han/hun har tillid til dig (og familien også), at det er en god relation mellem den der skriver Livshistorien og borgeren.
Jeg ville forberede mig således:
Tale med ”Mike’s” forældre om det vil være i orden med dem, at jeg laver en Livshistorien omkring deres søn, og også om de vil være behjælpelig, da han som sagt ikke har noget sprog. Bede dem om at tage nogle fotos med, som de måtte mene, vil være relevant.
Finde en dag der passer os alle sammen. Sætte os i et lokale, så vi er alene. ”Mike” skal selvfølgelig være med. Da det er ham, det er hovedpersonen. Tage notater i løbet af samtalen. Se på de fotos som de har medbragt. Låne dem vi sammen har fundet frem til, således at de kan bruges i Livshistorien.
Få det hele sat sammen til et flot lille hæfte. Men inden da, vil jeg bede forældrene om at læse det hele igennem, og komme med evt. rettelser.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar