Aktivitet 3
Planlægning af et forløb med Livshistorie og din valgte målgruppe
Min målgruppe i arbejdet med
Livshistorie er som tidligere nævnt borgere med senhjerneskade.
For at kunne arbejde med
Livshistorie, med borgere som er ramt af en senhjerneskade, og ingen sprog har,
skal man have familien ind over, da borgeren ikke selv har mulighed for at
fortælle.
I min praktik på Stefanshjemmet
i Århus var jeg så heldig, at få lov til at følge en bestemt borger i hele
praktikken. ”Mike” som jeg også skrev min didaktiske opgave omkring, blev ramt
af en hjerneskade som 19 årig (han er i dag 49 år), da han var ude for et
knallert uheld.
Hvis jeg skulle lave en
Livshistorie omkring ”Mike”, vil det være hans forældre og evt. søskende, som
jeg vil skulle have ind over, og som skulle fortælle mig, hvad ”Mike” lavede
inden han blev ramt af skaden.
I ”Mike’s” tilfælde vil en
kombination af billeder og tekst være idealt, da han ellers ikke selv ville få
noget ud af Livshistorien. Men ved at kombinere billeder og tekst, vil han
kunne relatere til noget af det.
Da jeg kender både ”Mike” og
hans forældre, og har fået en god relation til ”Mike” (er afløser på
Stefanshjemmet), vil det ikke være noget problem for mig, at få lov til at lave
en Livshistorie, i tilfælde af dette skulle blive aktuelt.
Men en forudsætning for at
kunne komme i gang med at lave en Livshistorie på en borger er, at man kender
borgeren, han/hun har tillid til dig (og familien også), at det er en god
relation mellem den der skriver Livshistorien og borgeren.
Jeg ville forberede mig
således:
Tale med ”Mike’s” forældre om
det vil være i orden med dem, at jeg laver en Livshistorien omkring deres søn,
og også om de vil være behjælpelig, da han som sagt ikke har noget sprog. Bede
dem om at tage nogle fotos med, som de måtte mene, vil være relevant.
Finde en dag der passer os alle
sammen. Sætte os i et lokale, så vi er alene. ”Mike” skal selvfølgelig være
med. Da det er ham, det er hovedpersonen. Tage notater i løbet af samtalen. Se
på de fotos som de har medbragt. Låne dem vi sammen har fundet frem til, således
at de kan bruges i Livshistorien.
Få det hele sat sammen til et flot lille hæfte. Men inden da, vil jeg bede forældrene om at læse det hele igennem, og komme med evt. rettelser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar