fredag den 7. juni 2013

Modul 4. Livshistorie, Livsfortælling

Aktivitet 1
Undersøgelse af Livshistoriearbejde i et pædagogisk sammenhæng


Jeg har valgt at arbejde med emnet Livshistorie, Livsfortælling, da jeg synes, det er et interessant emne, og sikkert også spændende at arbejde med som pædagog.


  • At søge viden om, hvordan forskellige institutioner arbejder med Livshistorie.
Da jeg ikke rigtig kunne finde noget på nettet omkring dette, valgte jeg selv at finde ud af, hvordan et plejecenter i Viby J arbejder med Livshistorie i forhold til bl.a. demente, og hvorfor de bruger Livshistorie.

I Alzheimers sygdom er den hyppigste demenssygdom. Det er især kortidshukommelsen, det går ud over. Tegn på begyndende demens er:

dårlig hukommelse
nedsat evne til at fungere i hverdagen
konfusion
(www.alzheimerdk)

Det jeg fandt ud af på plejecenteret var, at man arbejder med Livshistorie hos demente, for at kunne forstå hvilken person borgeren var før han/hun blev dement. Arbejdet med Livshistorie kan også hjælpe borgeren til at huske hvad de har lavet, hvem de var gift med, hvor de boede før de kom på plejecenteret etc.

Det er de færreste mennesket, der tænker på at får lavet en Livshistorie, da man jo ikke går og tænker på, at man kan gå hen og blive dement. Derfor er det i de fleste tilfælde de pårørende, som enten laver Livshistorien for deres forældre/bror/søster, eller laver den sammen med dem.

Livshistorien giver også plejepersonalet indsigt i borgerens liv før, og det hjælper dem til at kunne snakke med den demente borger, om hvad han/hun lavede før, og dermed få en dialog igang. Men også hvis den demente spørger ind til f.eks. hvor de boede før, hvor deres børn er - hvad de hedder, så har personalet e mulighed for at svare.

Jeg så et par eksempler på hvordan man kan lave en Livshistorie. Nogle var lavet med billeder fra et langt liv, men lidt tekst, og andre var nedskrevet som et lille livsforløb. Meget spændende og lærerigt.

Det jeg synes, var interessant ved dette besøg var, at jeg fik indblik i, hvordan man kan arbejde med Livshistorie, og selv om det var på et plejecenter, så kunne jeg godt se det pædagogiske arbejde.

  • At skabe sig et overblik over Livshistorie i pædagogisk arbejde
I Mogens Sørensens tekst i Dansk, kultur og kommunikation står det godt forklaret. "Livshistorie er relevant som pædagogisk metode i forhold til alle målgrupper". (Sørensen, Mogens (2011). ”Livshistorie som genre - i pædagogisk arbejde”: Mogens Sørensen (red.). Dansk, kultur og kommunikation- et pædagogisk perspektiv: Akademisk forlag. S. 337)
Arbejdet med Livshistorie indebærer at man som professionel kommer meget tæt ind på fortællerens liv. Det er vigtigt at huske, at det er fortælleren, som er i centrum, og at det så vidt muligt, er fortællerens egne ord der skrives ned, og ikke pædagogens fortælling. (Christensen, Mette (2011). ”Alternativ og supplerende kommunikation”: Mogens Sørensen (red.). Dansk, kultur og kommunikation- et pædagogisk perspektiv: Akademisk forlag. s. 338).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar